Mindfulness voor de klas: Van de automatische piloot naar bewust leren omgaan met aandacht

Mindfulness onderwijs

Deel dit artikel

Middelbare scholen zetten steeds vaker mindfulness in om bij te dragen aan de ontwikkeling van hun leerlingen. Dit is niet zonder reden, meerdere wetenschappelijke onderzoeken tonen namelijk verschillende positieve effecten van mindfulness voor middelbare scholieren. In dit artikel gaan we verder in op hoe je als docent je leerlingen kan helpen met het leren richting geven van hun aandacht, in plaats van alles op de automatische piloot te doen. Dit heeft niet alleen veel positieve effecten voor de leerlingen zelf, maar ook voor jou als docent.

Op de automatische piloot

Denk er maar eens over na, je doet dagelijks enorm veel dingen op de automatische piloot. Soms gaat het zelfs zo automatisch, dat je 1 minuut later al niet meer weet of je iets nu wel of niet gedaan hebt. Dit geldt ook voor de leerlingen in je klas. Denk bijvoorbeeld aan die ene leerling, die regelmatig door de les heen praat. Hoewel hij echt wel gemotiveerd is om mee te doen in de les, verstoort hij regelmatig de rust in de klas. Zou deze leerling er iedere keer als hij de les verstoord bij stilstaan dat dit het geval is? Of gaat het op de automatische piloot? Oftewel; lijkt hij niet bewust de les te verstoren en stil te staan bij de onrust die hij veroorzaakt? Denk je dat deze leerling de les ook zou verstoren als hij zich meer bewust was van zijn gedrag?

Bewust leren omgaan met je aandacht

Over het algemeen geldt dat we ander gedrag vertonen als we stil staan bij onze intenties. Het bewust worden van je intenties en het leren richting geven van je aandacht, zodat je focus en concentratie worden vergroot, is ook in het onderwijs van belang. Bedenk goed dat leerlingen gedurende de dag enorm veel informatie binnen krijgen. Niet alleen uit de lessen, maar ook van elkaar, social media, familie, sport, andere activiteiten, etc. Om deze prikkels te verwerken is veel energie nodig. Mindfulness kan helpen om cruciale rustmomenten in te lassen. Tijdens deze rustmomenten kunnen ze informatie verwerken en opladen voor het volgende ‘studiemoment’. 

“Mindfulness draagt bij aan het verminderen van en beter kunnen omgaan met stress, maar kan ook bijdragen aan het verbeteren van concentratie, geheugen, zelfbewustzijn, emotieregulatie en zelfvertrouwen.”

Orthopedagoog en mindfulness trainer Lisa Samateh.

Start je les met een rustmoment

Om leerlingen met betere concentratie aan je les te laten beginnen kan het al helpen om aan het begin van de les een kort rustmoment in te lassen. Vraag je leerlingen om rustig te gaan zitten en hun ogen te sluiten. Laat ze nadenken over hun intenties deze les. Wat wil je vandaag leren? Waar gaat je aandacht naar uit? Geef ze 1 minuut de tijd om hierover na te denken. Je zult merken dat veel leerlingen de les hierdoor minder op de automatische piloot volgen. Van ‘ik zit hier mijn tijd uit omdat het moet’, zijn leerlingen zich veel meer bewust van het feit dat ze de les voor zichzelf volgen. Ze weten wat ze eruit willen halen en geven richting aan hun aandacht.

Benieuwd naar de mogelijkheden op jouw school?

Bovenstaand voorbeeld en oefening zijn slechts een greep uit de oefeningen en voorbeelden van Mindfulness voor de klas. Met onze ervaren Mindfulness trainers leren we je graag nog veel meer. We hebben zowel ‘Mindfulness voor de klas’ workshops en trainingen voor docenten, bijvoorbeeld ter invulling van een studiedag, als een online lesmodule of klassikale workshops voor leerlingen.

Interesse? Neem gerust contact met ons op voor meer informatie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

We houden je graag op de hoogte van onze acties en nieuwe ontwikkelingen

Bronnen

Dewulf, D. Mindfulnesstraining bij jongeren: Stappenplan voor hulpverleners. 2018.

 

Ontdek meer

Wil je weten wat we voor jou kunnen betekenen?

Neem gerust contact met ons op, onze consultants helpen je graag verder.