Opera in de klas: Leren over vrijheid en identiteit via een aangrijpend verleden
Deel dit artikel Amsterdam, 9 april 2025 – Hoe breng je een waargebeurd, aangrijpend verhaal tot leven in de klas? En hoe maak je
Middelbare scholen zetten steeds vaker mindfulness in om bij te dragen aan de ontwikkeling van hun leerlingen. Dit is niet zonder reden, meerdere wetenschappelijke onderzoeken tonen namelijk verschillende positieve effecten van mindfulness voor middelbare scholieren. In dit artikel gaan we hier iets verder op in.
In de puberteit maken kinderen een enorme ontwikkeling door. De fase van kind naar jongvolwassene gaat gepaard met veranderingen op cognitief, lichamelijk, emotioneel en sociaal vlak. Deze veranderingen zorgen regelmatig voor stress en onzekerheid. Mindfulness kan enorm bijdragen in het welbevinden en de veerkracht van kinderen in de puberleeftijd.
Zo laat onderzoek van promovenda Anne Kennes zien dat het welbevinden van middelbare scholieren verbetert na acht lessen mindfulness, waarbij speciale aandacht wordt besteed aan het gebruik van hun sterke eigenschappen. De scholieren voelden zich gelukkiger en functioneerden op sociaal vlak beter dan voor de training in vergelijking met een controlegroep.
Ander onderzoek (Sapthiang, Van Gordon en Shonin, 2019) naar de effecten van mindfulness op de mentale gezondheid van scholieren. Laat zien dat mindfulness bijdraagt aan de geestelijke gezondheid van scholieren. Zo zullen ze bijvoorbeeld minder snel in een depressie of burn-out belanden. Ook laat dit onderzoek zien dat er aanwijzingen zijn dat mindfulness kan leiden tot verbeteringen in de leerprestaties en algemeen gedrag in de klas.
Onderzoeken laten verschillende positieve effecten van mindfulness voor scholieren zien. Wij sommen de belangrijkste voor je op:
Bij In Studium bieden we verschillende mogelijkheden voor mindfulness workshops op middelbare scholen aan. Ook voor leraren is het mogelijk om een mindfulness training te volgen. Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Sapthiang, S., Van Gordon, W. & Shonin, E. Mindfulness in Schools: a Health Promotion Approach to Improving Adolescent Mental Health. Int J Ment Health Addiction 17, 112–119 (2019). https://doi.org/10.1007/s11469-018-0001-y
Anne Kennes: Think Happy – Be Happy project leert adolescenten positief omgaan met uitdagingen. Open Universiteit.
Deel dit artikel Amsterdam, 9 april 2025 – Hoe breng je een waargebeurd, aangrijpend verhaal tot leven in de klas? En hoe maak je
In de boeiende wereld van cultuuronderwijs vervult Rachai Beumers een belangrijke rol als freelance workshopleider voor de educatieafdeling van Nationale Opera en Ballet (NO&B). Met
© 2021 All rights reserved