
Mindfulness voor de klas: Van de automatische piloot naar bewust leren omgaan met aandacht
Deel dit artikel Middelbare scholen zetten steeds vaker mindfulness in om bij te dragen aan de ontwikkeling van hun leerlingen. Dit is niet zonder reden,
Op woensdag 22 december verscheen er in Nieuwsuur een reportage over de motivatieproblemen, onzekerheid en sombere gevoelens die scholieren ervaren. Als gevolg van de Coronacrisis ervaart een steeds grotere groep middelbare scholieren negatieve gevoelens. Dit is een grote mate te wijten aan het gebrek aan sociaal contact, het niet meer kunnen sporten en uitoefenen van hobby’s of bijbaantjes.
Nieuwsuur ging in gesprek met dertien schoolbestuurders, onderwijsonderzoekers en psychologen. Hun conclusie: de onzekerheid en het gebrek aan toekomstperspectief eisen hun tol, waardoor deze leerlingen “apathisch” worden.
Volgens zorgcoördinator Femke Moonen van CSG Dingstede in Meppel zijn leerlingen onrustiger en vragen ze zich af wat de consequenties voor hen zijn van nieuwe maatregelen: “Iedere keer als er een persconferentie voor de deur staat is het bij ons spitsuur”.
Hierdoor blijkt dat het aantal leerlingen dat ondersteuning op de school ontvangt sinds de start van de pandemie met bijna 50 procent is gestegen. Marc Demandt, schoolleider Marc Demandt van het BC Broekhin in Roermond, zegt: “Leerlingen zijn hun vastigheden kwijt” en “Dat geldt natuurlijk voor ons allemaal, maar op kinderen heeft dat een veel grotere impact.”
—
Dit is een artikel naar ‘Mentale welzijn scholieren verder onder druk: ‘Ze worden apathisch’’’ (2021, NOS, M. Vos & B. Hetebrij)Het originele artikel is te lezen op: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2410549-mentale-welzijn-scholieren-verder-onder-druk-ze-worden-apathisch
Deel dit artikel Middelbare scholen zetten steeds vaker mindfulness in om bij te dragen aan de ontwikkeling van hun leerlingen. Dit is niet zonder reden,
Jaydey (21) is tweedejaars student Bestuurskunde (track: Beleid, bestuur en organisatie) aan de Universiteit Leiden. Wij stelden hem een aantal vragen over zijn studie en
© 2021 All rights reserved