Waarom heb je voor deze studie gekozen?
Ik heb altijd al naar de kunstacademie willen gaan, maar wist nooit écht welke richting ik op wilde. Nadat ik mijn MBO studie had afgerond, wilde ik de stap wel wagen. Toen de eerste open dag in zicht kwam, dacht ik; nu of nooit! Ik ging een kijkje nemen op de afdeling en was meteen verliefd. Ik had eigenlijk een afkeer voor het docentschap; veel mensen in mijn familie zijn in het onderwijs en ik vond het een verschrikkelijk idee om voor de klas te staan.. maar in mijn tijd op de opleiding is het een echte passie geworden. Mijn inlevingsvermogen, begrip en liefde voor de kunsten maken me juist een goede docent.
Hoe bevalt de studie tot nu toe?
Ondanks dat de pandemie alles lastig heeft gemaakt, heb ik het gevoel dat ik toch het meeste uit mijn opleiding heb gehaald. Ik ben ontzettend gegroeid op persoonlijk, kunstzinnig en didactisch vlak en heb dat aan het traject en mijn klasgenoten te danken. De coronajaren waren moeilijk, omdat alles op afstand was en je kan simpelweg niet leren via een computerscherm. Dit laatste jaar is mijn favoriet! Ik heb een atelier met twee vriendinnen en plan mijn eigen (atelier)uren in zoals ik het wil. Ik neem verantwoordelijkheid voor mijn keuzes en sta hier ook volledig achter. In mijn klas heb ik steun en vrienden voor het leven gevonden, die ik waarschijnlijk nergens anders had kunnen maken en daar ben ik ontzettend dankbaar voor.
Welk vak vind je het leukst? En waarom?
Kunstgeschiedenis! Ik kan uren luisteren naar elk onderwerp en probeer zoveel mogelijk te onthouden. Ik heb een goede kunstdocente gehad op de middelbare die deze liefde voor het vak aan mij heeft overgedragen waardoor ik al een solide basiskennis van het vak had. Ik vind het geweldig om ergens rond te lopen en iets te herkennen vanuit een kenmerkend aspect en vanuit daar weer een heel verhaal te kunnen vertellen.
Welk vak vind je het minst leuk? En waarom?
Onderwijskunde… Begrijp me niet verkeerd, het is essentieel voor het docentschap, maar op een gegeven moment kwamen de leer-/lesplannen mij de neus uit. Ik denk dat je gaandeweg ervaring opdoet in de praktijk en zo vanzelf een methode ontwikkelt die past bij jou en je leerlingen.
Wat hoop je na deze studie te gaan doen?
Ik twijfel nog een beetje. Ik zou graag aan de slag gaan binnen het vrije onderwijs, maar zou het ook niet erg vinden om terecht te komen in het reguliere onderwijs. Daarnaast heb ik steeds meer interesse in het autonoom kunstenaarschap. Ik zou graag mijn kunstwerken verkopen en eventueel parttime werken op een school. Als het leensysteem niet zo messed up was, had ik nóg liever een Master Kunstgeschiedenis gevolgd, maar helaas.
Heb je het idee dat deze studie bijdraagt aan dit doel?
Absoluut, alle facetten van het docentschap komen aan bod; vakdidactiek (hoe sta je voor de klas), onderwijskunde (wat is de inhoud van je les), stages in het onderwijs of musea, kunstgeschiedenis, CKV, maar ook beeldend is er veel ruimte om je te ontwikkelen binnen verschillende media. Wanneer je je voorneemt om het onderwijs in te gaan, kan je zelf kiezen waar je de focus op legt. Hetzelfde geldt voor museumeducatie of zelfstandig kunstenaarschap.
Zou je deze studie aan anderen aanraden?
Jazeker! Het is een kleine, maar fijne opleiding en dat maakt het meteen heel gezellig. Er is altijd iemand te vinden waar je het mee kan vinden of iemand die je verder op weg kan helpen. Iedereen kent elkaar en heeft altijd het beste met je voor. DBKV is mijn tweede thuis. Ik voel dat ik een goede basis heb gelegd voor het docent- en kunstenaarschap en dat is wel het belangrijkste.
Wat vind je van je van de Kunstacademie Maastricht (Zuyd Hogeschool) en zou je deze aan anderen aanraden?
Zover mijn ervaring gaat is Zuyd een prima school. De laatste tijd wordt er veel aandacht besteed aan de (mentale) gezondheid van studenten en worden er leuke activiteiten/lezingen georganiseerd! Ook de academie zelf heeft veel fijne werkplaatsen en ligt het in het centrum van Maastricht.