Opera in de klas: Leren over vrijheid en identiteit via een aangrijpend verleden
Deel dit artikel Amsterdam, 9 april 2025 – Hoe breng je een waargebeurd, aangrijpend verhaal tot leven in de klas? En hoe maak je
Richard Plomp (23) is derdejaars student Rechtsgeleerdheid aan de Universiteit Utrecht. Wij stelden hem een aantal vragen over zijn studie en toekomstplannen.
Voordat ik aan de studie rechtsgeleerdheid was begonnen ben ik aan ‘History’ begonnen. Ik keek, net als veel beginnende studenten, naar een donker zwart gat genaamd mijn toekomst; “Wat moest ik gaan doen met mijn leven en wat vond ik nu écht interessant?”
Al snel bedacht ik dat ik op de middelbare school geschiedenis ontzettend interessant vond, dus de studie geschiedenis kwam al snel voorbij. Nu ben ik tweetalig opgevoed, dus geschiedenis in het Engels leek mij toch wat interessanter. Echter, de onzekerheid over mijn keuze bleef bestaan. Want wat kon ik eigenlijk bereiken met een geschiedenis bachelor en vond ik dat vooruitzicht wel leuk? Aangezien ik een tweede studie erbij heb gekozen, kun je zien dat mijn antwoord negatief was. Ik heb voor rechtsgeleerdheid gekozen als een tweede bachelor, omdat ik veel toekomstperspectief zag, en de open dagen en meeloopdagen mij zeer aanspraken. Daarnaast heb ik veel familie die in deze wereld zit, dus dat helpt ook altijd wel goed mee. Moraal van het verhaal is: keuzes kun je altijd nog maken zelfs als je al een studie hebt gekozen en deze toch niet goed bij je past. Je studieloopbaan is geen eindsprint maar een marathon.
De studie bevalt mij zeer goed. Er is veel aandacht voor de actualiteiten en je word goed uitgedaagd om analytisch te blijven denken. Antwoorden worden je niet voorgeschoteld. Daarnaast is er veel aandacht voor extra curriculaire activiteiten om je vrije tijd mee op te vullen.
Vennootschappen en rechtspersonen recht. Zoals veel mensen die rechten gaan studeren, had ik verwacht dat ik strafrecht het leukste rechtsgebied zou vinden. Als leek kom je vaak met het strafrecht in aanraking en in de casussen van het strafrecht bevindt zich natuurlijk de meeste intrige. Ik zou zelf zeggen dat ik de casussen nog steeds ontzettend interessant vind. Echter, na alle privaatrecht vakken te hebben gevolgd switchte mijn interesse al gauw naar de andere kant van het recht. Ik vind persoonlijk vennootschappen en rechtspersonen recht het leukste, omdat het een zeer uitdagend rechtsgebied is en omdat je het stiekem toch wel meer tegenkomt in het dagelijkse leven dan het strafrecht, althans dat mag ik hopen.
Het minst leuke vak vond ik staats- en bestuursrecht. Dit vak omschrijf ik altijd als de personificatie van taai. Er zijn weinig interessante casussen en je zult problemen moeten oplossen die neerkomen op bijvoorbeeld; Mag hier de bovenleidingportaal 5 cm hoger zijn dan volgende of heeft de desbetreffende rechtspersoon daar geen vergunning voor. Daar wil ik graag wel een kanttekening bij plaatsen dat dit rechtsgebied immens belangrijk is voor onze samenleving en dat er natuurlijk mensen zijn die dit wil heel interessant vinden. Het is namelijk wel veel puzzelwerk, alleen een toegepaste puzzel met een niche fanbasis.
Na deze studie hoop ik graag de master ondernemingsrecht te gaan volgen aan de Radboud universiteit in Nijmegen, daar staat het ondernemingsrecht namelijk hoog aangeschreven. Daarna zou ik graag de advocatuur in willen.
Voor mijn (toekomstige) baan is het zelfs verplicht om een bachelor en master rechtsgeleerdheid te hebben gevolgd, anders kun je je civiel effect niet behalen.
Studenten die zeer geïntrigeerd zijn in het recht; natuurlijk! Studeer rechten.
Als je enigszins twijfels hebt, dan zou ik die graag willen wegnemen door middel van een aansporing. Ga naar de open dagen, de meeloopdagen, de stad zelf. Vraag rond aan mensen die deze studie doen, neem een kijkje in de rechtbank. Verdiep jezelf wat meer in deze wereld en ik ben er vrijwel zeker van dat je al snel een oordeel kunt vellen. Hier kan de vergelijking met marmite ook opgaan; Je houdt ervan of je haat het.
Studie: Rechtsgeleerdheid
Waar: Universiteit Utrecht
Niveau: Universitair
Duur: 3 jaar (Bsc)
Welk gedrag is rechtmatig en hoe kunnen regels worden geïnterpreteerd? Hoe verhoudt recht zich tot rechtvaardigheid? Wanneer kan iemand strafrechtelijk worden vervolgd? En wat zijn juridische consequenties van (technologische) innovaties? Bij Rechtsgeleerdheid ga je aan de slag met deze vraagstukken en leer je inzichten vanuit verschillende rechtsgebieden en perspectieven te gebruiken.
Deel dit artikel Amsterdam, 9 april 2025 – Hoe breng je een waargebeurd, aangrijpend verhaal tot leven in de klas? En hoe maak je
In de boeiende wereld van cultuuronderwijs vervult Rachai Beumers een belangrijke rol als freelance workshopleider voor de educatieafdeling van Nationale Opera en Ballet (NO&B). Met
© 2021 All rights reserved