Opera in de klas: Leren over vrijheid en identiteit via een aangrijpend verleden
Deel dit artikel Amsterdam, 9 april 2025 – Hoe breng je een waargebeurd, aangrijpend verhaal tot leven in de klas? En hoe maak je
Annemarie Doze (25) is net afgestudeerd in de master Scheikunde (Green Chemistry and Catalysis) aan de Universiteit van Groningen. Wij stelden haar een aantal vragen over haar studie en toekomstplannen.
Oorspronkelijk wilde ik graag geneeskunde studeren, maar tijdens een meeloopstage op de middelbare school kwam ik erachter dat dat niet helemaal goed bij me paste. In plaats van het toepassen van geneesmiddelen, leek het me leuker om te leren over hoe medicijnen werken en over hoe je ze kan maken. Tijdens een open dag van de universiteit keek ik daarom bij de studie farmacie. Daarnaast stonden studenten van scheikunde, die me er op wezen dat dit ook een goede optie zou kunnen zijn. Uiteindelijk heb ik hiervoor gekozen omdat het een stuk breder is dan farmacie. Je kan er veel verschillende kanten mee op; van materiaalkunde tot biochemie.
Erg goed! Ik vond het leuk om te leren over de verschillende gebieden binnen scheikunde. Ik vond het vooral leuk dat er veel practicum vakken in de studie zitten. Je leert dus eerst hoe de reacties werken in theorie en daarna mag je het ook echt zelf uitvoeren in het lab!
Ik vond organische chemie het leukst, dit richt zich op de reacties die nodig zijn voor het maken van (nieuwe) stoffen. Tijdens zowel mijn Bachelor als mijn Master vond ik het onderzoek het leukst. Je loopt dan mee in een onderzoeksgroep aan de universiteit en je krijgt je eigen project waar je elke dag aan werkt. Naast dat je heel veel leert, is het ook heel gezellig omdat je met andere mensen op het lab staat.
Het minst leuk vond ik kwantum chemie, omdat dit heel theoretisch is. Het gaat over oplossen van formules en het doen van berekeningen op de computer. Maar hoewel ik dit zelf niet erg leuk vindt, ben ik er tijdens mijn onderzoek wel achter gekomen dat het heel handig is om hier een beetje van te begrijpen.
Ik ben net begonnen met promoveren, dus ik ga nog 4 jaar onderzoek doen aan de universiteit. Dit is in samenwerking met het ziekenhuis, waarbij ik werk aan het ontwikkelen van nieuwe moleculen die nodig zijn voor het maken van PET-scans.
Zeker! De masteropleiding scheikunde is erg gericht op het doen van onderzoek. Je leert hoe je zelf een project kan opzetten en hoe je de problemen die je tegenkomt kan aanpakken.
Ja, absoluut! Scheikunde is veel breder dan de meeste mensen denken. Dus als het je leuk lijkt om iets in de bèta-richting te doen, maar je weet nog niet wat: ga vooral een keer bij scheikunde kijken op één van de open dagen!
Studie: Scheikunde (Green Chemistry and Catalysis)
Waar: Universiteit van Groningen
Niveau: Universitair
Duur: 2 jaar (Msc)
Hoe kan ik een nieuw antibioticum maken van functionele organische verbindingen? Kan ik een motor bouwen op moleculair niveau? Kan ik levensechte kunstmatige moleculaire systemen synthetiseren? Kunnen we energieopslag verduurzamen? Deze en nog veel meer vragen kom je tegen in de master Scheikunde van de Rijksuniversiteit Groningen.
Deel dit artikel Amsterdam, 9 april 2025 – Hoe breng je een waargebeurd, aangrijpend verhaal tot leven in de klas? En hoe maak je
In de boeiende wereld van cultuuronderwijs vervult Rachai Beumers een belangrijke rol als freelance workshopleider voor de educatieafdeling van Nationale Opera en Ballet (NO&B). Met
© 2021 All rights reserved