
Mindfulness voor de klas: Van de automatische piloot naar bewust leren omgaan met aandacht
Deel dit artikel Middelbare scholen zetten steeds vaker mindfulness in om bij te dragen aan de ontwikkeling van hun leerlingen. Dit is niet zonder reden,
Sten de Schrijver (21) is derde jaars student Nanobiologie aan de TU Delft én het Erasmus Medisch Centrum. Nanobiologie is een gedeelde opleiding tussen deze twee universiteiten; een zogeheten joint-degree. Wij stelden hem een aantal vragen over zijn studie en toekomstplannen.
Ik vond zelf alle wetenschappelijke vakken op de middelbare school erg interessant, en vond het moeilijk om te kiezen. In Nanobiologie leer je cellen in een wiskundige – en natuurkundige context begrijpen. Dat betekent dat Nanobiologie een studie is waar je niet alleen biologie leert, maar ook veel wiskunde en natuurkunde. Dit noemen wij interdisciplinair. Dit trekt mij zo enorm aan, omdat ik dit allemaal interessant vind.
Leuk! Heel erg leuk, maar zwaarder dan verwacht. De studie kost meer tijd en moeite dan ik dacht, maar ik kan de motivatie opbrengen, en dat maakt het bevredigend als er iets goed lukt.
Omdat Nanbiology zo interdisciplinair is zijn er veel verschillende vakgebieden die aan bod komen in de opleiding. Zelf vind ik vakken in programmeren heel erg leuk, “Image – Analysis” bijvoorbeeld, of “Bioinformatics” waarin wij leerden om enorme datasets aan DNA te analyseren, super technisch!
Er zijn dus veel verschillende dingen die we studeren. Het moeilijkste vind ik de hele biologische dingen, zoals genetica, omdat echt veel uit het hoofd leren is, maar ik vind deze vakken wel echt het meest interessant! Over het algemeen ben ik wat beter in de wiskunde, maar dat is veel minder toegepast en vind ik dus wat minder interessant.
Ik wil het onderzoek in. Ik hoop onderzoek naar virussen te kunnen doen, op de kleinste schaal; leren hoe een virus echt werkt, met klinische toepassingen.
Absoluut! De basis die nodig is voor zulk fundamenteel onderzoek word je aangeleerd in Nanobiolology. We leren hoe je goed onderzoek kunt uitvoeren, en hoe de kleinste schaal van levende wezens werken. Dit is ook heel belangrijk voor het begrijpen van virussen, en zeker om te begrijpen hoe een virus mensen kan beïnvloeden.
Ja! Het is een uitdagende, diverse en internationale studie. Uniek in de wereld en hartstikke interessant. Iedereen die biologie, wiskunde en natuurkunde interessant vindt zal Nanobiologie een leuke studie vinden.
Studie: Nanobiologie
Waar: TU Delft & Erasmus Medisch Centrum
Niveau: Universitair
Duur: 3 jaar (Bsc)
Het studieprogramma van deze bacheloropleiding combineert het beste van twee goede dingen. In dit unieke programma heeft de TU Delft haar krachten gebundeld met de Erasmus Universiteit Rotterdam. Nanobiologie is de studie van de complexiteit van levende systemen. Daarbij worden de methoden en principes van de natuurkunde toegepast om verschijnselen te kwantificeren. Dit relatief jonge vakgebied slaat een brug tussen natuurkunde, nanofysica, biologie en medisch onderzoek. De opleiding is geschikt voor studenten met een sterke belangstelling voor zowel natuurkunde als biologie.
Deel dit artikel Middelbare scholen zetten steeds vaker mindfulness in om bij te dragen aan de ontwikkeling van hun leerlingen. Dit is niet zonder reden,
Jaydey (21) is tweedejaars student Bestuurskunde (track: Beleid, bestuur en organisatie) aan de Universiteit Leiden. Wij stelden hem een aantal vragen over zijn studie en
© 2021 All rights reserved