Opera in de klas: Leren over vrijheid en identiteit via een aangrijpend verleden
Deel dit artikel Amsterdam, 9 april 2025 – Hoe breng je een waargebeurd, aangrijpend verhaal tot leven in de klas? En hoe maak je
Dionne Veld (18) is eerste jaars student Chemistry aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Wij stelden haar een aantal vragen over haar studie en toekomstplannen.
Ik heb voor deze studie gekozen omdat ik scheikunde altijd al een leuk vak vond. In de zesde wist ik nog niet wat ik wilde studeren, er zijn zo veel opties! Na veel open dagen bezocht te hebben van allerlei technische studies wist ik nog steeds niet welke van de technische studies ik het interessantst vond. Veel studies komen ook redelijk overeen en het leek me allemaal wel leuk. Na lang twijfelen heb ik besloten om terug te gaan naar de eerste studie die ik ooit bedacht had en kwam ik toch weer terug bij scheikunde. Ik wilde graag een technische studie doen, maar ook niet de hele dag bezig zijn met wiskunde. Scheikunde biedt de perfecte middenweg.
Erg goed! Het komt overeen met wat ik verwacht had. De studie past perfect bij mij, in het eerste jaar krijg je veel verschillende vakken. Het is soms wel allemaal net een iets grotere uitdaging dan verwacht, maar dat is soms ook wel leuk! Dat het allemaal een beetje overweldigend is hoort ook wel bij het eerste jaar.
De leukste vakken zijn de lab vakken. Deze vakken zijn erg interessant omdat je de kans krijgt om de theorie uit de colleges toe te passen in de praktijk. Zo leer je bijvoorbeeld niet alleen een abstracte formule, maar leer je ook wat de toepassingen hiervan zijn. Daarnaast vond ik structure of atoms and molecules ook erg leuk! In dit vak leer je over de opbouw van atomen, kennis die belangrijk is in alle vakken! Het zijn tenslotte de bouwsteentjes van de scheikunde. 🙂
Ik vind persoonlijk wiskunde het minst leuk. Wiskunde als vak is ingewikkeld en erg theoretisch. Chemische analyse bevat bijvoorbeeld ook veel wiskunde maar is wel toegepast op echte voorbeelden uit de scheikunde. Dat vind ik zelf interessanter. De wiskunde op de universiteit is me net allemaal iets te abstract.
Ik ben nu bezig met de bachelor, dus hierna ga ik nog een master doen. Ik weet alleen nog niet zeker welke. Na beide studies moet ik nog even kijken. Gelukkig heb ik nog even om na te denken. Het lijkt me leuk om te gaan werken in een chemisch bedrijf maar het lijkt me ook wel leuk om te promoveren en docent te worden aan de universiteit. Eigenlijk heb ik nog geen idee, haha. Heel veel dingen lijken me tof om te doen.
Zeker! Chemistry is een hele brede opleiding, dus mocht ik nog van gedachte veranderen kan ik nog veel kanten op.
Jazeker! Het is een studie vol uitdaging en variatie. Je leert scheikunde vanuit meerdere invalshoeken te bekijken. De campus en de stad Nijmegen zelf zijn ook erg leuk. Ik heb geen spijt van het kiezen van deze studie!
Alles om je heen is chemie. In deze bacheloropleiding krijg je theoretische kennis en praktische vaardigheden om de wereld op moleculair niveau te begrijpen. Het uiteindelijke doel is om nieuwe moleculen zo te ontwerpen dat ze de gewenste eigenschappen hebben.
Deel dit artikel Amsterdam, 9 april 2025 – Hoe breng je een waargebeurd, aangrijpend verhaal tot leven in de klas? En hoe maak je
In de boeiende wereld van cultuuronderwijs vervult Rachai Beumers een belangrijke rol als freelance workshopleider voor de educatieafdeling van Nationale Opera en Ballet (NO&B). Met
© 2021 All rights reserved