
Mindfulness voor de klas: Van de automatische piloot naar bewust leren omgaan met aandacht
Deel dit artikel Middelbare scholen zetten steeds vaker mindfulness in om bij te dragen aan de ontwikkeling van hun leerlingen. Dit is niet zonder reden,
Lieke Schoenmaker (24) heeft van 2017 tot 2020 de bachelor Pedagogische Wetenschappen gevolgd en zit momenteel in het tweede jaar van haar master Onderwijswetenschappen aan de Radboud Universiteit. Wij stelden haar een aantal vragen over haar studie en toekomstplannen.
Ik heb voor de bachelor Pedagogische Wetenschappen gekozen omdat ik geïnteresseerd was in hoe mensen zich ontwikkelen. Er zijn ontzettend manieren waarin de ontwikkeling plaatsvindt van de geboorte tot ‘volwassenheid’; biologisch maar ook sociaal, emotioneel, cognitief en moreel. Ook vind ik het heel interessant hoe de maatschappij hiermee te maken heeft: er zijn heel veel factoren in de maatschappij die invloed hebben op de ontwikkeling van kinderen en mensen zoals reclames of onderwijs.
Ik vond pedagogische wetenschappen ontzettend interessant en ben heel blij dat ik het ben gaan studeren. Het is een studie waar er veel theorie aan te pas komt, maar waar heel duidelijk ook de relatie met de praktijk wordt gelegd. Je gaat bijvoorbeeld aan de slag met casussen die echt voorkomen in de maatschappij en die ga je analyseren. Dan kom je erachter dat er heel veel factoren meespelen waar je eerst niet aan gedacht had. Alles wat je meemaakt van kinds af aan heeft invloed op het referentiekader wat je hebt en ik vind het interessant om te zien hoe dat zich bij andere mensen vormt en vooral waarom. Het is geen opvoedkunde, zoals mensen soms denken. Je leert niet hoe je een kind op moet voeden, maar je leert juist hoe veel méér dingen er meespelen in de ontwikkeling en dat er niet één juiste manier is of iets dergelijks.
Ik vond het vak juridische en ethische context heel erg interessant. Hier ging het over de ethische vragen over de ontwikkeling van kinderen. Bijvoorbeeld, wanneer de ouders van een kind gaan scheiden, wat is er dan in het belang van het kind? Dit verschilt per casus, maar er moeten wel regels over worden gemaakt. Hoe worden die regels gemaakt en waarom is dat zo, en vooral: wat vind ik er eigenlijk zelf van? Je leert hier heel kritisch nadenken, een mening vormen, die mening onderbouwen, maar je leert ook vooral dat jouw mening niet altijd de enige ‘juiste’ mening is.
Je hoort vaak bij Pedagogische Wetenschappen dat mensen kinderen interessant vinden en het leuk vinden om met kinderen te werken, maar dat had ik helemaal niet. Ik ben er juist tijdens de studie achter gekomen dat ik direct contact met kinderen helemaal niet zo leuk vindt. De korte stages waarin je de praktijk in moest, vond ik dan ook het minst leuk. Ik vind het interessanter om na te denken over de ontwikkeling en om achter de schermen te zijn.
Ik ben uiteindelijk onderwijswetenschappen gaan studeren, omdat ik het interessant vinden hoe mensen leren en hoe je een leeromgeving het beste kan vormgeven. Onderwijs is een ontzettend groot onderwerp in de samenleving, want kinderen zijn daar een heel grote tijd van hun opvoeding. Daarom vind ik het interessant om na te denken over hoe dit is georganiseerd en wat er allemaal beter zou kunnen. Na mijn masterstudie wil ik ergens het onderwijs verbeteren. Waar, dat weet ik nog niet, misschien een universiteit of zelfs in het bedrijfsleven?
Ja, mijn studie bereid me heel goed voor op wat er in de praktijk allemaal gebeurt en wat je later met de studie kan. Ik merk dat de bachelor wel vooral is gericht op een bepaalde houding creëren en bedenken wat er allemaal meespeelt in de samenleving, maar je niet heel duidelijke handvaten of vaardigheden geeft. Dit komt echt pas in de master, heb ik het idee. Maar desalniettemin vond ik pedagogische wetenschappen heel interessant en heeft het me op een andere manier leren nadenken. Ik denk dat het werkveld dat juist ook belangrijk vindt: die wetenschappelijke houding.
Ik zou de studie zeker aanraden aan mensen die ontwikkeling interessant vinden. Het is een studie waar je zowel ingaat op individuele casussen en op de maatschappij in het algemeen, wat het heel divers maakt.
Je doet ervaring op in de praktijk of in het werkveld. In het praktijkonderdeel loop je bijvoorbeeld mee op een basisschool, bij een wijkcentrum of een jeugdzorginstelling. Met de bacheloropleiding Pedagogische Wetenschappen kun je zowel instromen in de master Pedagogische Wetenschappen als Onderwijswetenschappen.
Deel dit artikel Middelbare scholen zetten steeds vaker mindfulness in om bij te dragen aan de ontwikkeling van hun leerlingen. Dit is niet zonder reden,
Jaydey (21) is tweedejaars student Bestuurskunde (track: Beleid, bestuur en organisatie) aan de Universiteit Leiden. Wij stelden hem een aantal vragen over zijn studie en
© 2021 All rights reserved