Mindfulness steeds populairder op middelbare scholen

Mindfulness

Deel dit artikel

Middelbare scholen zetten steeds vaker mindfulness in om bij te dragen aan de ontwikkeling van hun leerlingen. Dit is niet zonder reden, meerdere wetenschappelijke onderzoeken tonen namelijk verschillende positieve effecten van mindfulness voor middelbare scholieren. In dit artikel gaan we hier iets verder op in.

Onderzoek naar de positieve effecten van mindfulness op middelbare scholen

In de puberteit maken kinderen een enorme ontwikkeling door. De fase van kind naar jongvolwassene gaat gepaard met veranderingen op cognitief, lichamelijk, emotioneel en sociaal vlak. Deze veranderingen zorgen regelmatig voor stress en onzekerheid. Mindfulness kan enorm bijdragen in het welbevinden en de veerkracht van kinderen in de puberleeftijd.

Zo laat onderzoek van promovenda Anne Kennes zien dat het welbevinden van middelbare scholieren verbetert na acht lessen mindfulness, waarbij speciale aandacht wordt besteed aan het gebruik van hun sterke eigenschappen. De scholieren voelden zich gelukkiger en functioneerden op sociaal vlak beter dan voor de training in vergelijking met een controlegroep.

Ander onderzoek (Sapthiang, Van Gordon en Shonin, 2019) naar de effecten van mindfulness op de mentale gezondheid van scholieren. Laat zien dat mindfulness bijdraagt aan de geestelijke gezondheid van scholieren. Zo zullen ze bijvoorbeeld minder snel in een depressie of burn-out belanden. Ook laat dit onderzoek zien dat er aanwijzingen zijn dat mindfulness kan leiden tot verbeteringen in de leerprestaties en algemeen gedrag in de klas.

De positieve effecten van mindfulness workshops op middelbare scholen op een rijtje

Onderzoeken laten verschillende positieve effecten van mindfulness voor scholieren zien. Wij sommen de belangrijkste voor je op:

  • Verbetert het welbevinden en veerkracht van scholieren
  • Laat scholieren beter presteren op sociaal vlak
  • Helpt tegen stress
  • Leert om gaan met druk voor prestaties, examens, etc.
  • Leert scholieren om sterke eigenschappen te ontdekken en hoe deze in te zetten
  • Leert scholieren om te gaan met onzekerheid en faalangst
  • Verbetert algemene leerprestaties

Benieuwd naar de mogelijkheden op jouw middelbare school?

Bij In Studium bieden we verschillende mogelijkheden voor mindfulness workshops op middelbare scholen aan. Ook voor leraren is het mogelijk om een mindfulness training te volgen. Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

We houden je graag op de hoogte van onze acties en nieuwe ontwikkelingen

Bronnen

Sapthiang, S., Van Gordon, W. & Shonin, E. Mindfulness in Schools: a Health Promotion Approach to Improving Adolescent Mental Health. Int J Ment Health Addiction 17, 112–119 (2019). https://doi.org/10.1007/s11469-018-0001-y

Anne Kennes: Think Happy – Be Happy project leert adolescenten positief omgaan met uitdagingen. Open Universiteit. 

 

 

Ontdek meer

Wil je weten wat we voor jou kunnen betekenen?

Neem gerust contact met ons op, onze consultants helpen je graag verder.