Deel dit artikel

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp

Faalangst is een bekend fenomeen. Maar liefst 1 op de 10 middelbare scholieren geeft aan hier last van te hebben. In het eindexamenjaar ligt dit nog hoger, op zo’n 20-25%. Hoewel je dus zeker geen uitzonderlijk geval bent als je last hebt van faalangst, kan het een vervelend gevoel zijn. Je bent onzeker, bang om fouten te maken en/of bang om niet aan verwachtingen van anderen te kunnen voldoen. Dit alles kan ervoor zorgen dat je onnodig veel stress ervaart.

Faalangst kan op verschillende momenten voorkomen. Zo kan het bijvoorbeeld ontstaan vlak voor een toets of examen, maar bijvoorbeeld ook wanneer je een presentatie moet geven of een opdracht klassikaal moet toelichten. De angst kan zich op verschillende manieren uiten:

  • Emotionele symptomen: Angstige gevoelens hebben, verdrietig zijn, etc.
  • Lichamelijke symptomen: Blozen, trillen, hartkloppingen, klamme handen, etc.
  • Cognitieve symptomen: Piekeren, black-outs, stress, niet meer uit woorden kunnen komen, etc.

Deze symptomen kunnen natuurlijk erg vervelend zijn en je dagelijkse leven beïnvloeden. Vaak zien we bijvoorbeeld dat mensen met faalangst hun gedrag aanpassen om bepaalde situaties te ontwijken. Dit kan op het moment zelf misschien aangenamer zijn, maar uiteindelijk lost het het probleem natuurlijk niet op.

Herken jij je in de bovenstaande symptomen? Wij hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet om de faalangst onder controle te krijgen:

  1. Maak een haalbare planning: Een goede planning zorgt voor rust in je hoofd. Je weet waar je aan toe bent en begint op tijd met voorbereiden. Hierdoor zal je minder stress ervaren.
  2. Zet negatieve gedachten om in positieve gedachten: Negatieve gedachten over wat er bijvoorbeeld allemaal wel niet mis zou kunnen gaan zorgen voor paniek in je hoofd. Wanneer het je lukt om deze negatieve gedachten om te zetten in positieve gedachten zal je veel meer rust ervaren. Denk bijvoorbeeld niet aan de hoofdstukken die je minder goed geleerd hebt, maar vooral aan de hoofdstukken die je wel goed in je hoofd hebt. Je zult zien dat je uiteindelijk meer hebt opgeslagen dan je misschien denkt.
  3. Herhaal regelmatig voor jezelf dat fouten maken niet erg is. Je kunt immers niet leren als je nooit fouten maakt. Natuurlijk wil je niet alleen maar fouten maken. Maar je zult zien dat dit met wat meer zelfvertrouwen prima lukt.
  4. Bedenk wat het allerergste is wat kan gebeuren. Vaak kom je erachter dat dit best wel meevalt.
  5. Praat over je angst: Door je angst de delen met bijvoorbeeld je vrienden, ouders of mentor zal je omgeving meer begrip krijgen. Daarnaast zorgt praten over je angst er vaak voor dat de klachten een stuk minder worden.

Heb jij veel last van faalangst? Dan raden we je aan om professionele hulp te zoeken. Wij werken samen met verschillende professionele faalangst coaches die jou kunnen helpen. Neem gerust contact met ons op voor advies.

 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

We houden je graag op de hoogte van onze acties en nieuwe ontwikkelingen

Ontdek meer

Wil je weten wat we voor jou kunnen betekenen?

Neem gerust contact met ons op, onze consultants helpen je graag verder.