Opera in de klas: Leren over vrijheid en identiteit via een aangrijpend verleden
Deel dit artikel Amsterdam, 9 april 2025 – Hoe breng je een waargebeurd, aangrijpend verhaal tot leven in de klas? En hoe maak je
Zusjes Maartje (20) en Maud (17) schelen weliswaar 3 jaar, maar zitten op dit moment allebei in het eerste jaar van hun studie Business Studies aan Hogeschool Inholland. Wij hebben ze een aantal vragen gesteld over deze studie, hun toekomstplannen en hoe het is om samen met je zus(je) te studeren.
Maud: Ik wist nog niet precies wat ik wilde, daarom leek het me handig voor een brede studie te kiezen. Zodat ik uiteindelijk nog alle kanten op kan.
Maartje: Omdat ik een eigen bedrijf wil en eerst meer wil leren over alle aspecten van het bedrijfsleven. Deze studie is heel breed, je leert over marketing, ondernemen, accountancy, HRM maar ook recht en nog meer. Echt alles komt er in voor en ik wil alles kunnen en overal wat van begrijpen.
Maud: Goed! Ik heb leuke klasgenoten en heb in de eerste maanden al veel geleerd. Er zijn ook veel projectgroepen, wat ik heel leuk vindt.
Maartje: Goed, ik merk dat ik steeds meer leer over dingen die ik vooraf nog niet wist. Ik had bijvoorbeeld nog nooit geleerd hoe je een balans moest maken. Dus ik heb wel het gevoel dat ik echt iets leer en daar niet voor niks zit.
Maud: Recht, dit vind ik best interessant.
Maartje: Ik vind recht ook het leukste, omdat het een vak is waar ik echt nog bijna helemaal niks van wist en ik het wel altijd al interessant vond. Ook geeft die docent op een leuke manier les waardoor ik altijd actief mee doe.
Maud: Ja de manier van lesgeven van de docent maakt het inderdaad ook een leuker vak.
Maud: Economie, dit vind ik echt moeilijk.
Maartje: Bedrijfsadministratie, omdat ik balansen maken niet leuk vind en ik er verder ook niks mee wil gaan doen, ook al is het wel handig om het een beetje te begrijpen.
Maud: Weet ik nog niet…
Maartje: Ik hoop mijn eigen bedrijf op te zetten. Hiermee wil ik beginnen in het 3e jaar zodat ik hier na het behalen van mijn diploma gelijk mee door kan gaan.
Maartje: Ja zeker, sommige dingen heb ik namelijk nooit ergens geleerd, zoals recht & bedrijfsadministratie en het is wel handig om hier kennis over te hebben als ik mijn eigen onderneming wil starten.
Maud: Ja. Ik weet nog niet wat ik er mee ga doen, en of deze studie daaraan bijdraagt. Maar het geeft in ieder geval goed algemene kennis die altijd wel weer van pas komt.
Maartje: Ja ik zou deze studie wel aanraden. De studie voldoet tot nu toe goed aan mijn verwachtingen en ik heb het gevoel dat ik er ook echt dingen leer die ik hiervoor nog niet wist.
Maud: Ik vind het heel gezellig. We maken ook vaak samen huiswerk. En als iets niet duidelijk is bellen we elkaar als eerste. Maartje woont op zichzelf, en ik nog bij mijn ouders, dus het is sowieso leuk dat we dan bij haar thuis kunnen studeren.
Maartje: Ik heb eerst een MBO opleiding gedaan en stroom daardoor nu in op HBO. Toevallig keken Maud en ik allebei naar dezelfde studies. Uiteindelijk hebben we er bewust voor gekozen om voor dezelfde studie te gaan. We hebben sowieso een goede band en samen studeren is helemaal gezellig.
Studie: Business Studies
Waar: Hogeschool Inholland
Niveau: HBO
Duur: 4 jaar
Een ondernemende mentaliteit is waar het in deze tijd om draait. Doen waar je in gelooft en waar je goed in bent. Daarvoor kun je zelf gaan ondernemen, maar dat kun je ook doen in een bedrijf of organisatie. De eerste stap daartoe is ontdekken waar jouw kwaliteiten en interesses liggen. Dan wil je in je opleiding niet beperkt worden doordat je vanaf dag één een specialisatie moet kiezen. Daarom leer je bij Inholland Business Studies over alle aspecten van een onderneming, de business. Niet alleen over marketing, financieel of logistiek, maar ook over personeel, organisatie en management. In de eerste fase van de opleiding leer je het bedrijfsleven beter kennen, en daardoor ook jouw kwaliteiten en ambities ontdekken. Leren, groeien en ondernemend zijn; daar gaat het om bij Business Studies.
Deel dit artikel Amsterdam, 9 april 2025 – Hoe breng je een waargebeurd, aangrijpend verhaal tot leven in de klas? En hoe maak je
In de boeiende wereld van cultuuronderwijs vervult Rachai Beumers een belangrijke rol als freelance workshopleider voor de educatieafdeling van Nationale Opera en Ballet (NO&B). Met
© 2021 All rights reserved