Opera in de klas: Leren over vrijheid en identiteit via een aangrijpend verleden
Deel dit artikel Amsterdam, 9 april 2025 – Hoe breng je een waargebeurd, aangrijpend verhaal tot leven in de klas? En hoe maak je
Sinds 1 augustus 2021 is er een nieuwe wet burgerschapsonderwijs voor primair en voortgezet onderwijs. Daarmee zijn scholen wettelijk verplicht om burgerschapsonderwijs te geven. Wat deze wet precies betekent en hoe burgerschapsonderwijs eruit zou kunnen zien beschrijven we in dit artikel.
Diverse onderzoeken van de Onderwijsinspectie tonen aan dat burgerschapsvaardigheden van Nederlandse leerlingen achterblijven bij deze vaardigheden van leerlingen in vergelijkbare landen. Niet ieder kind krijgt burgerschapsvaardigheden vanuit huis mee. De school is dan ook een belangrijke plek om erover te leren en ermee te oefenen. Daarom geldt sinds 2006 voor scholen al de wettelijke opdracht om aandacht te besteden aan burgerschap. Op 1 augustus 2021 is daarnaast een nieuwe wet voor burgerschapsonderwijs ingetreden. Deze maakt het voor scholen in PO en VO verplicht om aandacht te schenken aan burgerschap.
De wet schrijft voor dat leerlingen moeten leren over de basiswaarden van de democratische rechtsstaat. Belangrijke onderwerpen zijn hierbij;
De inspectie van onderwijs zal bij inspecties die worden uitgevoerd ook burgerschap meenemen. Scholen moeten hiervoor kunnen laten zien dat ze werken aan het bevorderen van de basiswaarden in de bovenstaande thema’s. Hiervoor moeten scholen concrete leerdoelen formuleren en zorgen voor een schoolcultuur die samenhangt met de basiswaarden. Dat betekent dat de school een plek moet zijn waar leerlingen op een veilige manier hun burgerschapsvaardigheden kunnen oefenen. Niet alleen kennis, maar ook het ontwikkelen van belangrijke competenties worden hierbij belangrijk gevonden.
Het is aan de school om burgerschapsonderwijs vorm te geven vanuit de eigen visie en context. Scholen mogen dan ook zelf bepalen op welke manier en in welke lessen ze burgerschap terug laten komen. Zoek je ondersteuning bij het organiseren van burgerschapsonderwijs? Wij bieden verschillende thema workshops en (online) lesmodules aan. Neem gerust contact op voor meer informatie.
Sapthiang, S., Van Gordon, W. & Shonin, E. Mindfulness in Schools: a Health Promotion Approach to Improving Adolescent Mental Health. Int J Ment Health Addiction 17, 112–119 (2019). https://doi.org/10.1007/s11469-018-0001-y
Anne Kennes: Think Happy – Be Happy project leert adolescenten positief omgaan met uitdagingen. Open Universiteit.
Deel dit artikel Amsterdam, 9 april 2025 – Hoe breng je een waargebeurd, aangrijpend verhaal tot leven in de klas? En hoe maak je
In de boeiende wereld van cultuuronderwijs vervult Rachai Beumers een belangrijke rol als freelance workshopleider voor de educatieafdeling van Nationale Opera en Ballet (NO&B). Met
© 2021 All rights reserved