Irina (24) studeert (Forensische) Orthopedagogiek aan de UvA

Irina de Gooijer (24) volgt het schakelprogramma (Forensische) Orthopedagogiek aan de Universiteit van Amsterdam. Wij stelden haar een aantal vragen over haar studie en toekomstplannen.

Deel dit artikel

Waarom heb je voor deze studie gekozen?

Tijdens het derde jaar van mijn Hbo-opleiding was mijn oog al gevallen op deze studie. Toen ik begon met stage lopen en ging werken in de jeugdhulpverlening kwam ik veel in contact met orthopedagogen en psychologen. Door te zien welke werkzaamheden zij uitvoerden werd mijn keuze voor de studie bevestigd. Ik wilde graag meer kennis opdoen over de ontwikkeling van kinderen en meer kennis krijgen over het diagnostisch proces. Daarnaast wilde ik graag zelf uitgebreider onderzoek doen naar de situatie van een gezin en een kind, testafnames doen en uiteindelijk zelf diagnosticeren en behandelen.

Hoe bevalt de studie tot nu toe?

Heel goed, het is precies wat ik ervan verwacht had en ik merk dat ik veel nieuwe kennis op doe wat direct toepasbaar in de praktijk. Onderwijs wordt gegeven aan de hand van de laatste ontwikkelen door docenten die veel kennis hebben over de praktijk waar we uiteindelijk komen te werken. Het is wel flink doorwerken en belangrijk om alle stof zo goed mogelijk bij te houden. Zowel het tempo als het niveau liggen hoog omdat je eigenlijk de belangrijkste vakken uit de driejarige bachelor Pedagogische- en Onderwijswetenschappen in één jaar doet.

Welk vak vind je het leukst? En waarom?

Ik volg nu het vak Diagnostiek. Dit vind ik tot nu toe het leukst omdat de inhoud heel relevant is voor de praktijk. Je volgt een geheel diagnostisch proces aan de hand van een voorbeeldcasus. Hierin staat de werkwijze centraal die orthopedagogen ook in de praktijk hanteren. Je leert informatie ordenen en clusteren vanuit een klachtanalyse, dit te koppelen aan theorie, toetsbare hypothesen op te stellen, instrumenten uit te kiezen die passen bij de vraag en vervolgens de resultaten samen te vatten in een allesomvattend integratief beeld.

Welk vak vind je het minst leuk? En waarom?

Ik dacht van de tevoren dat ik de statistische vakken het minst leuk zou vinden, maar hier ben ik op teruggekomen na het vak Leren op School. Ik heb zelf geen ambitie om in het onderwijs te werken waardoor het moeilijk was om te studeren voor dit vak. De schoolse ontwikkeling staat centraal en het was behoorlijk theoretisch.

Wat hoop je na deze studie te gaan doen?

Ik hoop volgend jaar te beginnen met de master Orthopedagogiek. Tijdens de master volg je nog een aantal vakken ter specialisatie, loop je stage en schrijf je een scriptie. Vooral in de stage heb ik veel zin. Hierna wil ik ervaring op doen in de jeugd ggz. Ik heb nu nog geen voorkeur voor een organisatie waar ik uiteindelijk graag wil werken.

Heb je het idee dat deze studie bijdraagt aan dit doel?

Zeker! Je wordt in het schakelprogramma echt klaargestoomd voor de master. Waar de master zich nog meer richt op de klinische praktijk doe je tijdens het schakelprogramma ook relevante kennis over de praktijk op.

Zou je deze studie aan anderen aanraden?

Ik raad deze studie aan indien je goed weet wat de studie in houdt en je gemotiveerd bent om uiteindelijk orthopedagoog te worden. Het is een zwaar en vol jaar waardoor het moeilijk vol te houden is als je dit zomaar kiest. De meeste studenten hebben al werkervaring in het onderwijs of de jeugdhulpverlening waardoor zij goed weten met welk doel ze de studie willen doen. De voorkennis uit het werkveld helpt daarbij ook. Daarnaast raad ik je aan om de voorlichtingsdagen te bezoeken en vooral veel vragen te stellen aan docenten en studenten.

Wat vind je van je Universiteit van Amsterdam, en zou je deze universiteit aan anderen aanraden?

Ik heb vooral goede ervaring met de docenten die weten waar ze over praten en je zo goed mogelijk helpen bij alle vragen die je hebt. De begeleiding is erg fijn en werkt motiverend. Ik raad de Universiteit van Amsterdam zeker aan.

Studie: (Forensische) Orthopedagogiek

Waar: Universiteit van Amsterdam

Niveau: Universitair

Duur: 1 jaar (schakelprogramma)

Over het schakelprogramma (Forensische) Orthopedagogiek

Het schakelprogramma (Forensische) Orthopedagogiek geeft je toegang tot de master Pedagogische Wetenschappen (zowel het track Orthopedagogiek als het track Forensische Orthopedagogiek).

Meer focus en concentratie in de klas?

Probeer nu onze online lesmodule ‘Mindfulness en Stresspreventie’

studiekeuze-examens-instudium

Ontdek meer

Wil je weten wat we voor jou kunnen betekenen?

Neem gerust contact met ons op, onze consultants helpen je graag verder.