Opera in de klas: Leren over vrijheid en identiteit via een aangrijpend verleden
Deel dit artikel Amsterdam, 9 april 2025 – Hoe breng je een waargebeurd, aangrijpend verhaal tot leven in de klas? En hoe maak je
Irina de Gooijer (24) volgt het schakelprogramma (Forensische) Orthopedagogiek aan de Universiteit van Amsterdam. Wij stelden haar een aantal vragen over haar studie en toekomstplannen.
Tijdens het derde jaar van mijn Hbo-opleiding was mijn oog al gevallen op deze studie. Toen ik begon met stage lopen en ging werken in de jeugdhulpverlening kwam ik veel in contact met orthopedagogen en psychologen. Door te zien welke werkzaamheden zij uitvoerden werd mijn keuze voor de studie bevestigd. Ik wilde graag meer kennis opdoen over de ontwikkeling van kinderen en meer kennis krijgen over het diagnostisch proces. Daarnaast wilde ik graag zelf uitgebreider onderzoek doen naar de situatie van een gezin en een kind, testafnames doen en uiteindelijk zelf diagnosticeren en behandelen.
Heel goed, het is precies wat ik ervan verwacht had en ik merk dat ik veel nieuwe kennis op doe wat direct toepasbaar in de praktijk. Onderwijs wordt gegeven aan de hand van de laatste ontwikkelen door docenten die veel kennis hebben over de praktijk waar we uiteindelijk komen te werken. Het is wel flink doorwerken en belangrijk om alle stof zo goed mogelijk bij te houden. Zowel het tempo als het niveau liggen hoog omdat je eigenlijk de belangrijkste vakken uit de driejarige bachelor Pedagogische- en Onderwijswetenschappen in één jaar doet.
Ik volg nu het vak Diagnostiek. Dit vind ik tot nu toe het leukst omdat de inhoud heel relevant is voor de praktijk. Je volgt een geheel diagnostisch proces aan de hand van een voorbeeldcasus. Hierin staat de werkwijze centraal die orthopedagogen ook in de praktijk hanteren. Je leert informatie ordenen en clusteren vanuit een klachtanalyse, dit te koppelen aan theorie, toetsbare hypothesen op te stellen, instrumenten uit te kiezen die passen bij de vraag en vervolgens de resultaten samen te vatten in een allesomvattend integratief beeld.
Ik dacht van de tevoren dat ik de statistische vakken het minst leuk zou vinden, maar hier ben ik op teruggekomen na het vak Leren op School. Ik heb zelf geen ambitie om in het onderwijs te werken waardoor het moeilijk was om te studeren voor dit vak. De schoolse ontwikkeling staat centraal en het was behoorlijk theoretisch.
Ik hoop volgend jaar te beginnen met de master Orthopedagogiek. Tijdens de master volg je nog een aantal vakken ter specialisatie, loop je stage en schrijf je een scriptie. Vooral in de stage heb ik veel zin. Hierna wil ik ervaring op doen in de jeugd ggz. Ik heb nu nog geen voorkeur voor een organisatie waar ik uiteindelijk graag wil werken.
Zeker! Je wordt in het schakelprogramma echt klaargestoomd voor de master. Waar de master zich nog meer richt op de klinische praktijk doe je tijdens het schakelprogramma ook relevante kennis over de praktijk op.
Ik raad deze studie aan indien je goed weet wat de studie in houdt en je gemotiveerd bent om uiteindelijk orthopedagoog te worden. Het is een zwaar en vol jaar waardoor het moeilijk vol te houden is als je dit zomaar kiest. De meeste studenten hebben al werkervaring in het onderwijs of de jeugdhulpverlening waardoor zij goed weten met welk doel ze de studie willen doen. De voorkennis uit het werkveld helpt daarbij ook. Daarnaast raad ik je aan om de voorlichtingsdagen te bezoeken en vooral veel vragen te stellen aan docenten en studenten.
Ik heb vooral goede ervaring met de docenten die weten waar ze over praten en je zo goed mogelijk helpen bij alle vragen die je hebt. De begeleiding is erg fijn en werkt motiverend. Ik raad de Universiteit van Amsterdam zeker aan.
Studie: (Forensische) Orthopedagogiek
Waar: Universiteit van Amsterdam
Niveau: Universitair
Duur: 1 jaar (schakelprogramma)
Het schakelprogramma (Forensische) Orthopedagogiek geeft je toegang tot de master Pedagogische Wetenschappen (zowel het track Orthopedagogiek als het track Forensische Orthopedagogiek).
Probeer nu onze online lesmodule ‘Mindfulness en Stresspreventie’
Deel dit artikel Amsterdam, 9 april 2025 – Hoe breng je een waargebeurd, aangrijpend verhaal tot leven in de klas? En hoe maak je
In de boeiende wereld van cultuuronderwijs vervult Rachai Beumers een belangrijke rol als freelance workshopleider voor de educatieafdeling van Nationale Opera en Ballet (NO&B). Met
© 2021 All rights reserved